El III NITS amb Antonio Maceiras
La tercera edició del NITS (Negocis, Innovació, Tecnologia i Societat) amb Antonio Maceiras va ser una pluja d’idees entorn la gestió de l’esport professional. Només de pensar que l’esport professional ja mou l’1,7% del PIB és prou evident com per reflexionar sobre què està pensant en els clubs d’elit i com es gestionen més enllà del suport dels seus seguidors i aficionats. L’Antonio ho va deixar clar d’entrada, l’esport a Europa és vist com a passió, “lligat a un sentiment”, mentre que als Estats Units és valorat com un entreteniment que forma part de l’oci. I l’NBA, que ell coneix bé, és la combinació “d’esport, espectacle i negoci”. Durant el seu relat, va deixar anar una relació de frases sobre la gestió professional dels clubs però crec que també encaixarien en una filosofia d’empresa o una institució pública. D’entre el conjunt d’idees força que va oferir durant la conferència, us en destaco les que penso que més us poden interessar.
– L’NBA treballa orientada cap a l’oci esportiu i és un model en el qual en podem aprendre moltes idees.
– Missió, visió i valors. Tant clàssic a l’empresa però tan poc freqüent a l’empresa.
– És fonamental diversificar el pressupost. Un exemple: a l’Akasvayu Girona el 80% dels ingressos anuals venien del patrocinador. I això era dramàtic per fer-lo viable.
– La Marca Girona és molt bona, funciona de punta a punta de la demarcació.
– La gestió del club s’ha de basar en la qualitat, el rigor i la professionalitat.
– No hi ha una escola de directius esportius. I què difícil és ser directiu! Dedicar temps, diners, viure en tensió, no cobrar, ser criticat…
– El superàvit és la perversió del sistema: quan més ingresses, més gran serà el dèficit.
– La crisi també passa factura als clubs. Només cal veure la franquícia de Detroit com passa per una situació dramàtica per la crisi de l’automòbil.
– El ticketing és la força del club, que no oblidem que depèn dels nostres seguidors-clients.
– Al Barça mai li ha fallat el soci.
– El 40% dels ingressos de l’NBA són gràcies al ticketing i aquí no estem tan lluny i comencem a anar ben encaminats.
– La relació del pressupost hauria de ser al 33% del ticketing, els drets televisius i el marquèting.
– Les despeses de personal suposen el 70-80% del pressupost del club.
– Els San Antonio Spurs tenen set categories per definir els jugadors.
– Vivim en un món esportiu en el qual els clubs es dediquen a passar les setmanes.
– És vital establir una filosofia de club a mitjà i llarg termini i tenir una política esportiva que fos considerada com una constitució.
Música / Can’t Stop This Thing We Started # Bryan Adams