Franc Ponti sempre en “innovacció”
El professor d’EADA i consultor privat Franc Ponti va ser ahir un dels convidats dels #FiraForun del Saló de l’emprenedoria de la Fira de Girona. I escoltar Franc Ponti sempre és estimulant. Em va interessar la presentació perquè, encara que no li agrada, va parlar de casos pràctics sobre l’evolució de les empreses per adaptatar-se als nous temps de competivitat cada vegada més global, amb la nova dimensió que han aportat la crisi i internet. Una pluja d’idees molt dinàmica d’escoltar i que va sintetitzar en set estadis per resumir les pautes a tenir en compte. No podem oblidar que innovar implica risc i d’aquí provenen les primeres reticències individuals i col·lectives en els entorns professionals. I que no sempre els canvis innovadors han de tenir la gran premissa de guanys ràpids i vendes espectaculars. És una transformació per ser més eficient, per millorar el producte o servei. És “innovacció!” (el nom d’un dels seus llibres), pel fet que la innovació significa acció. A més, es va atrevir a posar exemples, més enllà dels noms de les companyies més habituals.
- Rumb. Has de tenir clar un rumb i la visió sobre el que vols aconseguir amb la innovació i encorajar la gent. Hem de saber alinear el valor amb la innovació i no ens podem quedar amb el màrqueting. Exemple: Imaginarium.
- Equip. Preguntem-nos si hem format un equip de “innoves” que sàpiga liderar el procés. I també si li hem transmès un rumb i una formació. La innovació no ha d’estar inscrita en la burocràcia i jerarquia de sempre. Exemple: KH Lloreda.
- Canvi. Les empreses no estan fetes per innovar. Què vols canviar/tranformar? L’excessiva burocràcia mata la innovació malgrat sigui necessària. Exemple: Gore-Tex.
- Tendència. Tenim temps per pensar en aquest món líquid? Ens hem aturat a reflexionar/pensar sobre quin és el moment actual del mercat. De quina manera canalitzem el futur? Exemple: Jone’s soda.
- Creativitat. Sabem treballar creativament en equips? Sabem seleccionar les idees creatives? Hem de ser conscients que moltes vegades la innovació genera frustració. Hem de pensar que es pot innovar més enllà de les TIC. Exemple: Whole Foods.
- Projecte. No només per tenir idees ja és innovació. Cal tenir un estudi detallat del procés que volem realitzar. La tendència més habitual és la Fast Innovation i tot no té per què ser ràpid. Exemple: elBulli.
- Resultat. Hem creat una cultura de la innovació? Hem creat una estructura clara i potent? La innovació ha de ser molt ordenada, malgrat moments de caos que puguin existir. Exemple: Nespresso.
Música | Here comes the flood # Peter Gabriel