Deu anys del model de 22@
Tal com vam preveure en el sopar amb el conseller Huguet, vam acabar concretant la visita al districte de 22@, que ens va acabar presentant Jordi Sacristán, director de promoció econòmica internacional i màrqueting de l’Ajuntament de Barcelona. Va ser una bona oportunitat per repassar la transformació urbana del Poble Nou, just quan es compleixen deu anys del pla. I a banda de les diferents etapes del procés, Sacristán va donar unes pistes de la dimensió del projecte: és el procés de transformació urbana més important d’una ciutat europea, amb una extensió de 200 hectàrees. La reconversió del que era considerat el Manchester català per la quantitat d’empreses que va aplegar fa 200 anys enrere, ara suposa que en l’àmbit de la formació, l’emprenedoria, les TIC i les institucions, el 22@ actual suposa, en xifres, un total de 44.600 treballadors (amb un 72% d’alta formació), 1.502 empreses, amb un 44,6% de nova creació. Per això ha passat a anomensar-se el Silicon Valley català.
D’ençà l’arribada de la primera empresa que va creure en aquest nou referent de la ciutat, que va ser T-Systems, 22@ ha intentat, en paraules de Sacristán, “que el talent no marxi, ser capaços de retenir-lo i atraure talent”. Una filosofia que s’ha fomentat en tres grans pilars (empreses, institucions i universitats) i cinc sectors estratègics (TIC, Energia, TecMed, Disseny i Media) que han evidenciat una nova aposta econòmica urbana i que té el gran mèrit de ser un projecte finançat en un 90% per capital privat. I és que en el fons el 22@ no deixa de demostrar-nos que per a les grans ciutats referents del món, malgrat la crisi és el moment de Time to market!
Música / The Ruling Class # Jeff Tweedy